Ricardo och jag är på väg till södra La Paz för att äta en sen lunch. Jag tittar på de nya enorma vägreklamskyltarna som står uppställda längst motovägen. Nu olika semesterbilder på vatten, stränder, ungdomar och öl, Corona.
Jag “Alltså, det här är den knäppaste reklamen jag sett på länge!”.
Ricardo “Varför?”!
Jag “Varför?! Den har ju för fasen inte ett rätt!”
Först funderar jag på om man överhuvudtaget får göra alkoholreklam i Sverige. Också tveksam om man får sätta upp sådana här jätteskyltar längst med motorvägar med ölreklam. Skulle man ändå få det så kan jag verkligen inte tro att man får göra ölreklam med ungdomar och vid vattnet som visar glädje sådär. Och utan någonsomhelst varningstext. Illa! Riktigt Illa!
Jag känner mig pekpinnesur.
Ricardo. “Oj, intressant, verkligen. Du har verkligen en poäng med allt vad du säger, men jag skulle aldrig tänka så och förmodligen ingen annan här heller.
Jag “Nej jag veeeet, därför är det ju ännu värre!”
Pekpinnetanten har surat klart för stunden men det betyder inte att den här reklamen inte kommer omnämnas ett antal gånger framöver, även om jag betvivlar att jag kommer få så mycket medhåll från någon annan än Ricardo.
Godnatt.